Návod, jak si při dětech udělat čas pro sebe

Zorganizujte svůj čas a najděte si v harmonogramu pár minut sami pro sebe díky těmto třem jednoduchým krokům, které zvládne i ten nejvytíženější rodič.

Musím se vám přiznat, že některým lidem prostě nerozumím. Konkrétně tomu typu lidí, kteří před odchodem do práce stihnou udělat dětem oběd, zrýt zahradu a uběhnout půlmaratón a dokonce jsou v práci ještě před vámi! Někdy se mi zdá, jako by dny jiných lidí měly více hodin než ty mé, protože občas mám pocit, že absolutně nic nestíhám. Zejména ne najít si čas sama na sebe nebo na intenzivnější program s rodinou. Když jsem však přehodnotila všechno, čemu věnuji svůj čas, podařilo se mi harmonogram naplánovat efektivněji. A protože jsem živým důkazem, že se to dá, ráda tyto rady poskytnu i vám.

1. krok: Podívejte se na věci s odstupem

Chcete mít více volného času? Nejprve si uvědomte, na co ho chcete využít. Když netrefíte do cíle, nikdy nevyhrajete závod. To vám potvrdí každý motivační kouč, který se zabývá produktivitou. S klidem si sepište seznam věcí, které toužíte dělat. A je jedno zda jsou to ruční práce nebo sport, kterému jste se od střední nevěnovali.

Zamyslete se nad tím, co by vám mohlo dělat radost, při čem si odpočinete a při čem si pročistíte hlavu – v ideálním případě všechny tři věci najednou. 🙂 Aktivitám přidělte prioritu podle toho, co vás skutečně nejvíce zajímá a naplňuje, a vyberte si první dvě, které byste chtěli zařadit do svého běžného harmonogramu.

Napište si na papír vše, čemu SKUTEČNĚ obětujete svůj čas. Jako první vás určitě napadnou povinnosti, které plníte s nejmenším nadšením, pak přijde na řadu běžná rutina. Nezapomeňte však ani na aktivity, které na první pohled vypadají nepodstatně. Možná budete překvapeni, kolik času zabíjíte například na Facebooku.

2. krok: Vzdejte se, čeho se jen dá

Když už znáte všechny své denní činnosti – ty nezbytné, zbytečné a také ty, které do programu konečně chcete zařadit – zamyslete se střízlivě nad tím, jak byste mohli poskládat svůj ideální harmonogram. Myslete však na to, že den má jen 24 hodin a vše se vám do kalendáře, ani pomocí kouzelného proutku, nevejde.

Delegujte. Vím, mnozí to děláme neradi, protože máme pocit, že většinu věcí si nejlépe vyřešíme po svém. Některé povinnosti vás však nejen obírají o čas, ale také zbytečně stresují a někdo jiný by je mohl vyřešit rychleji a lépe. Například takový úklid za vás může vyřešit pomocník, a to za rozumný peníz.

A teď ta těžší část – vzdejte se i zbytečných požíračů času. Když na něčem pracujete, nekontrolujte e-maily či upozornění v mobilu a neodbíhejte od práce. Při televizi si zase odpočiňte jen během svého oblíbeného programu a pak ji vypněte, jinak se přistihnete při tom, že ji podvědomě sledujete už tři hodiny a nic jiného jste opět neudělali.

3. krok: Vyšperkujte si nový harmonogram

Když se vám po nějakém čase podaří eliminovat co nejvíce činností, které zabíjejí váš drahocenný čas, zařaďte do programu aktivity, které dělat chcete. Pokud při nich potřebujete i volno od rodiny, najděte dětem chůvu, pro ně to bude změna a pro vás minuty navíc na vlastní rozvoj.

Chcete se naučit něco nového, ale ve vašem okolí nedokážete najít vhodné kurzy nebo v době jejich konání nestíháte? Najděte si člověka, který vám s učením pomůže a nezáleží, zda chcete studovat cizí jazyk nebo hru na kytaru. A ve svém novém, uklizeném kalendáři nevynechejte ani čas vyhrazený na absolutní klid. Umět si udělat čas pro sebe se vám díky odpočinuté hlavě i tělu několikanásobně vrátí ve výkonu, který budete schopni podávat při ostatních činnostech.

Dominika Babulicová
Idealistka, která se snaží dělat svět lepším přes dobré texty a dobro(volnictví). Z médií přesedlala na online marketing. Nejčastěji bloguje o tom, jak si díky službám v domácnosti usnadnit život. Když je poskytujete i když je využíváte.