Přeskočit na obsah

Jak doma rozvíjet finanční gramotnost dětí a učit je zdravým finančním návykům?

  • od

Ptáte se: “Co je to finanční gramotnost?“ Všichni víme, že naučit dítě v 1. třídě číst, psát, počítat, je základní gramotnost, kterou je člověk vybaven pro celý život. A proč je finanční gramotnost nezbytná pro život stejně jako čtení a psaní?

 

Právě chybějící základy finanční gramotnosti způsobují, že lidé nevědí, jak hospodařit s penězi, jak je získat a udržet, a proto se lidé příliš zadlužují. Projdete-li se po ulici, podíváte-li se na televizi, poslechnete-li si rádio, přečtete-li si noviny … všude se na vás “smějí” lákavé reklamy na půjčky, úvěry a hypotéky se slogany napovídajícími, že můžete mít všechno hned a nemusíte léta šetřit. Půjčka je samozřejmě dle klamavé reklamy výhodná, bez poplatků a nepotřebujete ručitele. Vzhledem k nízké finanční gramotnosti českého národa se počet dlužníku plynule zvyšuje. V dnešní době je nejdůležitější naučit dítě už odmala, že nic není zadarmo, tedy ani voda z kohoutku. To jsou všechno nástrahy každodenního života, a proto mi dovolte podělit se svými zkušenostmi, jak učit děti finanční gramotnosti.

 fin gram

KAPESNÉ

Pohled dítěte na peníze hodně ovlivňuje i fakt, zda dostává kapesné a kolik. Mám dva syny a s partnerem je učíme od dětství, co jsou peníze a jak s nimi hospodařit. Základem je kapesné, a to už od 3 let věku. Začínáme v tomto věku menšími částkami a střádáme do prasátka. Doporučuji  dítě vést k tomu, aby si část obdržených peněz spořilo na později a neutratilo je všechny hned. Nechte děti, ať si trochu nabijí nos. Pravidelně jim dávejte stejné kapesné, a pokud váš potomek přijde s prosíkem o nějakou korunu navíc, neustupujte. Jakmile své kapesné utratí, bude muset počkat na další měsíc. Jedině tak pochopí, že i vaše kapsa má dno a že je třeba šetřit.

 

KOMPROMIS, KDYŽ DÍTĚ TOUŽÍ PO NĚČEM, CO SE MU LÍBÍ

Pokud uvidíte, že vaše dítě touží po nějaké levnější či dražší hračce, udělejte kompromis. Domluvte se, že pokud si uspoří alespoň většinu požadované částky, zbytek mu doplatíte. Tím ho ve spoření podpoříte a zároveň motivujete. Takto jsme to vyzkoušeli u staršího syna, kterému je 22 let a pokud něco chtěl, tak jsme řekli: „polovinu si našetři a my doplatíme druhou“. Začal si i více vážit věcí, protože na ně opravdu šetřil. Mladší syn dostal před dvěma lety štěně, a dohodli jsme se ještě před tím, že se bude podílet na nákladech veterináře. První očkování, to se kroutil, ale po vysvětlení už další, které bylo po měsíci, vyplatil bez okolků. Dohodli jsme se na polovině.

 

PAMATUJTE SI, ŽE VAŠE DĚTI VÁS SLEDUJÍ

Děti opakují vaše slova i činy. Pokud budete dítě poučovat o úsporách, ale sami se pak zadlužíte kvůli něčemu, co je mimo vaše aktuální finanční možnosti, zachovají se jako vy. Na druhou stranu však, pokud s nimi mluvíte a oni ví, že máte dluhy a splácíte je, tak se zachovají jako vy. Mladšímu synovi je 7 let a v říjnu, když obdržel kapesné, chtěl si koupit hračku, která stála 159 Kč. Přečetl si, (číst písmena neumí, ale čísla ano) že původně stála 350 Kč, zlevnili ji na 159 Kč. Zamyslel se a řekl, že pokud použijeme ještě věrnostní kartu, dostaneme další slevu 11 Kč. Zjistil však, že ani tak na ní nemá, tak jsem mu nabídla půjčku. Měl u sebe 100 Kč, ale usoudil, že zbytek peněz mám doma našetřeno, tak si může dovolit si ode mě teď půjčit – půjčku tedy přijal. Po příjezdu domů běžel a z prasátka vrátil vše :-).

 

SYSTÉM ODMĚN

Se starším synem jsme si domluvili systém odměn. Pomáhat s domácími pracemi by měla být samozřejmost bez nároku na odměnu, ale zkuste si vytvořit systém, kdy váš syn nebo dcera dostanou odměnu za nějakou práci navíc. Do tohoto systému můžete zahrnout např. pomoc s jarním nebo svátečním velkým úklidem, luxování v bytě, žehlení, sekání trávníku nebo mytí auta. Děti by měli mít doma nějaké povinnosti. Musejí vědět, že ne vše, co dělají, je jen hra a zábava. Musejí vědět i to, že se práce neudělá automaticky sama. Kdo se tohle v dětském věku nenaučí, není v dospělosti schopen dostát svým povinnostem například v práci. A pak nastává problém. Nejsem zastáncem přístupu platit za každé domácí práce, dítě pak chce vše zaplatit a nenaučí se např. dobrovolnosti.

Když dostal mladší syn štěně a domluvili jsme se, že bude přispívat na očkování, měl nejdříve strach, že mu z naspořených peněz nic nezbude. Po vysvětlení zjistil, že si může ještě ke kapesnému přivydělat a že mu tedy pak zbude více peněz na další věci. Začal u babičky – uklízel listí a dostal za to 20 Kč. Pak se zeptal, kolik dostane za dřevo – babička řekla, že podle toho, kolik udělá. Malej se pustil do práce a vydělal si 70 Kč – měl z toho radost, a tak se spojilo příjemné s užitečným.

 

Děti je dobré učit finanční gramotnosti už v útlém věku, protože peníze dnes hrají jednu z nejdůležitějších rolí v životě. Když se nám to podaří, bude pro děti snazší postavit se na vlastní nohy a vyhnout se v dospělosti případným dluhům a jiným těžkostem s financemi.

 

                                                                                  Pavlína Bílcová

lektorka finanční gramotnosti, spolupracovnice portálu www.financnigramotnostdoskol.cz

generálním partnerem portálu je ING pojišťovna

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *